Glad!

Åh jag fick sånt lyckorus nu när Shane och jag började prata mer om sommarplanerna. Vi planerar åka tilll Kanada så fort skolan slutar (ca 2,5 månader!) för att hinna till Pori jazz festivalen i Finland 16-19 juli :) Hoppas allt går som planerat! Shane har blivit lovad anställning från 1 april och jag har jobbat mycket extra på dagiset senaste månaden. Så det börjar se mycket ljusare ut.

I lördas var jag på Marias 18-års fest. Skitkul att träffa alla tjejer utanför skolan! Jag får planera in nåt på min födelsedag 7 maj.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Film som påverkar



Har du någonsin sett en film som varit så våldsam att det fått dig vilja skada andra människor?

Jag skulle vilja påstå att dem flesta av oss blir positivt påverkade av filmer. Vare sig det handlar om komedi, drama eller thriller.

För visst har vi alla sett filmer som man blivit riktigt påverkad av. En film som man tänker på i flera dagar efter. En film som öppnat ens ögon för något man inte tänkt på förut. Kanske när vardagen känts lite grå och tråkig har denne film fått en att känna sig lite gladare, piggare eller tuffare.

Genom undersökningar framgick det tydligt att film är en väldigt positiv kraft i människors liv



Jag har många exempel på filmer som påverkat mig på ett eller annat sett. Som fått upp mina ögon för ett nytt ämne. Några exempel är American History X, om nynazister i USA och Lord of War om den tystade vapenindustin. Dessa är inte några ”happy” filmer, men det jag lärt mig från dem har varit väldigt intressant och allmänbildande.

En annan film jag blivit påverkad av är Legally blonde från 2001 där Reese Witherspoon spelar en dum blond tjej som försöker vinna tillbaka pojkvännen genom att följa honom till Harvard för att läsa juridik.

Dem som känner till Legaly blonde kanske tänker ”eh det är ju bara en larvig komedi om en blond bimbo”. Men efter att jag sett den filmen kände jag mig så inspirerad! Att man alltid kan nå sina mål om man kämpar riktigt hårt, och att aldrig låta andra begränsa dig.





Visst har vi alla hört den gamla myten att ”våldsam tv skapar våldsamma tittare”? Dem som förespråkar detta nämner ofta exempel på hur en gärningsman sett våldsamma filmer innan dådet och kanske till och med gjort likadant som i film eller spel. Andra exempel är dessa skolmassarar där ungdomarna lyssnat på musik som Marilyn Manson och spelat våldsspel.



Men visst ser vi våld och tråkigheter överallt omkring oss. Vi hör på nyheterna varje dag om dråp, krig och olyckor. Jag vägrar tro att en normal person kan bli våldsam av att exponeras för våldsfilmer eller spel.

Jag är övertygad om att film eller spel inte skapar mördare. Det måste finnas något som utlöser ett intresse för våldsamt beteende t.ex. dålig barndom, någon slags psykisk sjukdom eller droger. Därför ska inte filmer, musik och spel skuldbeläggas. Istället måste föräldrar vara mer vaksamma inför sitt barns eller ungdomens intressen. Umgås han med fel folk? Mår hon dåligt? Är han inte lite väl besatt av våld.

2009-03-23 @ 20:29:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0